anileelina

Alla inlägg under december 2012

Av Elina Kärrman - 16 december 2012 22:24

Nu kan man säga att de va länge sedan ja skrev någon rad här. Jag känner att jag inte ha haft tid eller ens ha tid att skriva här dom här veckorna innan jul. 7 dagar i rad har jag varit på Jysk och jobbat. Så kvällarna har ja försökt spendera med kira och vännerna... Men ikväll gjorde jag ett ryck och baka bullar så de finns nå fika bröd till man ha flyttat osv. Annars ha vi haft främmande och film mys med 3de adväntsljuset tänt :) Så jag gissa jag lär va lika tyst till veckan för jobba tisdag till söndag på Åhlens. Och många sena kvällar :)

Av Elina Kärrman - 9 december 2012 13:41

 För några månader sedan så bokade vi in oss på Pistvaktshow här på hotellet. Och igår vare dax :)

Vi va ett härligt gäng som for dit med spänning och jag tycker absoluut att det va bra..

Det va ett bra drag då dom kom upp på scen och dom körde gammla låtar som man kände igen, men även någon ny som man inte hört förut :)

 

Tyvärr så fick vi en dålig plasering av bord som vi blev missnöjd över och klagade på, men det fanns faktiskt andra bord som hade det ännu sämre än oss. Så vi gjorde de bästa ändå och hade riktigt riktigt skojj :)

 

Maten va good, dock länge innan man fick äta. Förrätten skulle ha varit före eller under showen iställe för allt efter uppträdandet. Det tog så länge och de blev bara en evig väntan.

 

Så jag vill tacka alla som va med igår kväll för en roolig, trevlig och mysig kväll :)

 


tänker dela med mig några av alla bilder som blev tagna igår:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     


 


De va min lördag kväll :)

Hoppas ni haft en bra helg alla...

 

/E

Av Elina Kärrman - 7 december 2012 21:31

Det kan man inte säga. Trött som tusan imorse va jag, så julkalendern missa ja. Klev sen upp och gjorde mig i ordning för frukost och sen köra vidare till jobbet..

Allt på jobbet gick hur bra som helst. Men vid lunchen min så vände det.. ja vet inte vad som hände, ja vet iaf att ja svimma av men allt gick iaf bra. Må bra nu, men känner mig trött och lite spak bara..

Så jag ligger bara framför tvn med lite godis och ladda för morgon dagen :-)

Av Elina Kärrman - 6 december 2012 20:41

 Idag va det sista dagen på åhlens för denna vecka.

Dessa dagar har varit underbar, lär mig någon nytt varje dag och de gillas :)

 

Längar tills nästa gång det blir jobb där :)

 

 

 

Så imorgon byter vi stil och tröja och far ut på Jysk och jobba..

Och sen äre äntligen helg med massa roligt som väntar ;D

 

/E

Av Elina Kärrman - 5 december 2012 22:10

Det gör vi redan! Imorse så körde ja upp kira till gunnarn, hon ska följa med mamma upp till stugan imorgon och ha lite skoj och slippa staden en stund :-) Men ack så tomt det är här hemma. ingen som kommer och är glad då man kommer hem. Ingen som vill mysa om kvällarna och busa. Ingen som.... Ja finns mycket :-) men så länge hon ha det bra så är det bara roligt att hon få fara och göra något..

Av Elina Kärrman - 4 december 2012 11:04

 Tisdag, Onsdag och Torsdag är 3 fulla dagar och kvällar.

Åhlens är de stället jag är och jobbar på i veckan, förra veckan va ja där bara en dag. Men jag hoppas att det kommer gå bra även dessa dagar :)

Sen ikväll efter jobbet så blire att gå upp på badhuset och simma, och det gäller även torsdag kväll.

Men imorgon kväll blire inge sim, utan då ska ja fara och fräscha till håret :)

 

Så sena dagar har jag framför mig, men bara roligt då det händer något!

 

 

 

Frukost, check!

Kaffe, check!

Redo för jobb, check...

Ha bara kvar att rasta Kira innan de är dax att pallra sig iväg!

 

Hoppas ni få en bra tisdag :)

 

/E


Av Elina Kärrman - 4 december 2012 07:23

 Igår blev det bara en lugn ledigdag. Tog en prommenad, bytte i sängen, vek ihop tvätt och tvätta.

Sen blev det några ärenden och handling...

 

Sista kakan för denna gång bakade jag igår, nu få det va bra :)

 

Tidigare bakade jag:

 

LUSSEBULLAR:

Ingredienser

1 pkt/påse KronJäst för söta degar (röd)
1 g saffran
5 dl mjölk
1,7 l vetemjöl 
100 g rumsvarmt smör
250 g Kesella / Kvarg
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt

Garnering
1 ägg
russin

Tillagning

(färsk KronJäst)
1. Sätt ugnen på 225°C.

2. Smula KronJäst för söta degar i en bunke, tillsätt den värmda mjölken till 37°C rör om till KronJästen har löst sig.
3. Tillsätt salt, strösocker, Kesella, saffran, smör och mjölet. Blanda till en slät deg. Låt jäsa i ca 30 minuter.
4. Ta upp degen på mjölat bord och forma 35 st lussekatter. Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa i ca 45 min. 
5. Pensla med vispat ägg och garnera med russin. Grädda i mitten av ugnen i 5–7 min.

 

SNICKERSKAKOR LCHF:

Ingredienser: 
400 g mörk choklad 70 % (använde lindts, 2 kakor) 
200 g smör 
350 g jordnötssmör utan socker ( ex green choice, kung markatta) 

Gör så här 
Jag använde en rund form med löstagbar kant modell lite större, men går nog bra med en ugnsform eller vad som..

Smält 200 g choklad och 50 g smör i vattenbad. Smöra formen lite i botten så det inte kommer fastna så mycket. Häll ut chokladen, bred ut till ett lager och ställ in i frysen så det stelnar. Koka upp 100 g smör och 350 g jordnötssmör. Bred ut detta ovanpå chokladen och ställ in i frysen igen (måste stå nu typ en halvtimme för att stelna). Smält resten av chokladen och smöret i vattenbad så länge, 200g + 50g. Häll detta pch bre ut i formen, och sen in i frysen igen tills allt har svalnat och stelnat. Sedan skar jag bara upp allt i kuber, typ engelsk konfekt-style. Förvara i frysen eller kylen, smälter i rumstemperatur. 
Funderade på om man kan hacka upp lite jordnötter och strö över när man hällt på den sista chokladen men gjorde aldrig det.. 

Supergoda tycker jag iaf, inte söta såklart men stillar suget om man nu har något. Och ganska mäktiga så det räcker med 1-2 stycken.. Gillar man snickers så är detta ett bra alternativ =)

 

Och igår gjorde jag dom goda...

 

DUMLEKAKA:

Ingredienser:

3dl vetemjöl

1dl socker

1tsk bakpulver

200g margarin

1 påse dumle

1paket noblesse

 

Gör så här:


Blanda ihop vetemjöl, socker, bakpulver och margarin i en bunke. Arbeta ihop dagen. Dela den i 24 bitar och rulla ihop till en boll och lägg en i varje form. Gör sedan ett hål i degen och tryck ner dumlen. Jag använder mig av 1/2 dumle i varje.

 

Grädda i ca 10 minuter, så kakan ha fått en gyllenbrun färg i 200 grader.

 

Tag sedan ut kakorna och lägg 1 noblesse på varje kaka när dom är varma:)

 

 


Nu finns det liiite i frysen iaf att bjussa på om någon kommer på fiika :)

 

/E

Av Elina Kärrman - 3 december 2012 10:45

 Uppe tidigt blev de imorse trotts en ledig dag.

Började med att mysa ne mig i soffan och snegla på julkalendern;D

 

Efter frukosten så klädde jag på mig allt ja hitta och tog Kira ut på en prommenad.

Men nu känns det verkligen att en ja måste inhandla en riiiktig vinterjacka, brrr...

 

 

Tveka liiite då ja såg hur kallt det va ute men va faaan, rör på feta behöver man så:D

 

Och självklart efter man gått en bit så fick man upp värmen, så då blev det huuur skönt som helst.

Kira frös dock liite om tassen men de gick oxå över för henne efter en stund :)

 

 

Nu äre bara att hoppa i duschen och fara ut och göra några ärenden :)

 

TJING!
/E

 


Presentation


Kira 2011
Liam 2015
Tyra 2017

Elina 28 år. Jag är bosatt i Lycksele tillsammans med min sambo, son, dotter och hund

Jag kommer att skriva om tankar, vardagen, familjen och allt runt mig. Hoppas ni gillar de ni läser.

.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Kategorier

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards